تفاوت بین کارتریج اصلی و کارتریج طرح

کارتریج ها یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواد مصرفی پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. اما خرید کارتریج همیشه یکی از دغدغه های اصلی مصرف کنندگان است. اگر نمی دانید کارتریج طرح چیست و چه تفاوتی با کارتریج اصلی دارد، ادامه این مقاله را تا حد امکان با دقت مطالعه کنید. در این مطلب در مورد انواع کارتریج طرح و کارتریج اصل و نحوه تشخیص آنها از یکدیگر و اینکه چه مزایا و معایبی دارند صحبت کردیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

کارتریج دقیقا چیست؟

کارتریج اصلی یا OEM (سازنده تجهیزات اصلی) کارتریج ساخته شده توسط سازنده اصلی چاپگر است. کارتریج اصلی با بالاترین کیفیت و دقت تولید می شود و سازندگان آن معتقدند که این کارتریج بهترین راه حل برای اطمینان از بالاترین کیفیت چاپ و بهترین عملکرد چاپگر است. همه برندهای اصلی چاپگر، کارتریج، تونر و جوهر محصولات خود را تولید می کنند. یعنی کارتریج اچ پی ساخت اچ پی، کارتریج کانن ساخت کانن، کارتریج سامسونگ ساخت سامسونگ.

مزایای کارتریج اصلی

به گفته سازندگان محصول، اولین کارتریج ها پس از تست های فنی فراوان ساخته می شوند و به همین دلیل احتمال خطا در آنها بسیار کم است. در زیر 6 مزیت استفاده از کارتریج اورجینال را با توجه به اعتقاد سازندگان آن مورد بحث قرار داده ایم:

1- استفاده از تونر، جوهر و قطعات با کیفیت بالا در هنگام ساخت کارتریج اصلی

2- اطمینان از کیفیت بالا و چاپ عالی

3- 100% سازگار با دستگاه های هم نوع

4- اطمینان از عملکرد چاپگر پس از استفاده از کارتریج اصلی

5- قطعه دارای چاپگر را شناسایی کرده و با خطای نصب مواجه شوید

6- عمر پرینتر را افزایش دهید

اثر فوق العاده کارتریج اصلی

بزرگترین و البته تنها مشکل درج اصلی که باعث می شود برخی از کاربران از خرید اینسرت اصلی خودداری کنند، قیمت بالای این قطعه است. بسیاری از کاربران چاپگر هر روز تعداد زیادی سند چاپ می کنند. در چنین مواردی، قیمت بالای کارتریج اصلی ممکن است تاثیر زیادی در تصمیم این افراد برای استفاده از کارتریج اصلی داشته باشد. به خصوص زمانی که بتوانید مدل های مشابه را با قیمت مناسب تری تهیه کنید.

گاهی اوقات این عقیده وجود دارد که قیمت بالای کارتریج اورجینال فقط به اعتبار و اعتبار برند سازنده مربوط می شود و کارتریج طراح می تواند کارایی یکسانی را برای کاربران داشته باشد. اما آیا این فرض درست است و آیا می توان از کارتریج های طراح برای صرفه جویی در هزینه استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا طراحی کارتریج را درک می کنیم.

کارتریج طراحی چیست؟

کارتریج طراح به کارتریجی اطلاق می شود که توسط سازنده ای غیر از برند اصلی تولید می شود. طراحی و مشخصات این کارتریج ها شباهت زیادی به کارتریج اصلی دارد و حتی گاهی با همان کیفیت می باشد. سازندگان طراحی کارتریج تمام قطعات کارتریج را خودشان می سازند و سعی می کنند آن قطعات را با برندهای مختلف چاپگر سازگار کنند.

این باور عمومی در میان کاربران وجود دارد که جعبه‌های طراح جعلی و بد چاپ هستند و نمی‌توانند کاملاً معتبر باشند. از آنجایی که انواع کارتریج از نظر کیفیت و کارایی دارای سطوح مختلفی هستند، تنها موضوع مهمی که در خرید کارتریج باید به آن توجه کنید، خرید از نمایندگی است.

در هنگام خرید کارتریج جوهر به یاد داشته باشید که اگر به یک نمایندگی معتبر مراجعه کنید و کارتریج جوهر با طراحی درجه یک تهیه کنید. آنها نه تنها کیفیت کارتریج های جوهر اصلی را دارند. اما می توانید از این قطعه در پرینترهای مختلف استفاده کنید. زیرا کارتریج های جوهر طرح برتر را می توان با چاپگرهای مختلف استفاده کرد. و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مزایای استفاده از کارتریج های طراحی

اگر طرح کارتریج خود را از یک سایت معتبر خریداری کرده باشید، از بسیاری از مزایای کارتریج اصلی بهره مند خواهید شد، در حالی که هزینه کمتری برای خرید کارتریج خود پرداخت می کنید. هزینه استفاده از کارتریج طراحی حداقل 50 درصد کمتر از هزینه کارتریج اصلی است. این بدان معناست که چاپ با کیفیت را با قیمت پایین دریافت خواهید کرد.

یکی دیگر از مزایای کارتریج طراحی، صرفه جویی در زمان است. در دسترس بودن کارتریج های تونر با کیفیت بالا و سازگار با بسیاری از پرینترهای قدیمی و جدید، دردسر پیدا کردن کارتریج مناسب را کاهش می دهد و زمان بسیار کمتری را برای خرید کارتریج مناسب صرف می کند.

معایب استفاده از کارتریج های طراح

خرید کارتریج های طراح از منابع نامعتبر می تواند باعث ایجاد مشکل در چاپگر شما شود. کارتریج های بی کیفیت عرضه شده توسط این مراکز چاپ های بسیار بی کیفیتی را تولید می کنند و خطر آسیب دیدن چاپگر را افزایش می دهند و هزینه های گزافی را برای شما به همراه خواهند داشت.

مهمترین دلیل نگرانی کاربران در مورد استفاده از کارتریج تونر، آسیب دیدن چاپگر است. احتمالاً شنیده اید که اگر چاپگر شما مشکلی دارد و از کارتریج تونر استفاده کرده اید، نمی توانید از پوشش گارانتی استفاده کنید. اما نکته اینجاست که هیچ برندی بدون بررسی مشکل چاپگر و استفاده از کارتریج تونر نمی تواند گارانتی شما را باطل کند.

نمایندگان فروش برند سازنده باید ثابت کنند که کارتریج طراحی مربوط به آسیب به چاپگر است و تنها در این صورت خدمات گارانتی را رد می کنند. البته فراموش نکنید که کارتریج به احتمال زیاد مشکلی از چاپگر ندارد.

3 راه برای تشخیص کارتریج اصلی از کارتریج طرح

بهتر است هنگام خرید کارتریج، نیازها و مصرف خود را با فروشنده در میان بگذارید. قبل از خرید، اطلاعات کافی در مورد کارتریج مورد نظر خود به دست آورید. دانستن کافی در مورد کارتریج مناسب برای چاپگر به شما در خریدهای بعدی کمک می کند. در همین حال، شما باید بتوانید یک کارتریج اصلی را از یک کارتریج طراح تشخیص دهید. برای تشخیص یک کارتریج اصلی از یک کارتریج طراح، می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

1- در عملکرد عالی کارتریج های اصلی شکی نیست; اما اگر کارتریج شما در طول فرآیند چاپ دچار مشکل شده و کیفیت چاپ مورد انتظار را ارائه نمی دهد، در این صورت تونر طراحی شده ای است که از یک تامین کننده نامعتبر ساخته شده است و بنابراین عملکرد بسیار پایینی دارد.

2- نام تجاری شرکت سازنده اصلی بر روی کارتریج اصلی حک می شود. این زمانی است که هولوگرام این شرکت با تکنولوژی پیشرفته و ویژه بر روی بسته بندی قرار می گیرد. نام سازنده و تامین کننده نیز روی کارتریج طراحی ثبت شده است. اما هولوگرام آن کیفیتی مشابه نوع اصلی ندارد.

3- کارتریج اورجینال قیمت بسیار بالایی دارد و همانطور که بارها شنیده ایم شرکت های تولید کننده تجهیزات اداری کاهش قیمت دستگاه های خود را با گرانی فروش لوازم جانبی جبران می کنند. اما قیمت کارتریج طراح بسیار پایین و حدود 50 درصد کمتر از نوع اصلی است.

چرا بهتر است از کارتریج طراحی استفاده کنیم؟

همانطور که بارها در این مطلب تاکید شده است، کارتریج های طراح ممتاز به اندازه کارتریج های اصلی قابل اعتماد هستند. البته اگر از فروشگاه های معتبر خریده باشید. بد نیست بدانید برخی از انواع کارتریج های موجود در بازار دارای استانداردهای بالایی از برندهایی مانند اچ پی بوده و مورد تایید غول های این حوزه هستند. دلایل اصلی که چرا می توانید از کارتریج های درجه یک برای تجهیزات چاپ خود استفاده کنید عبارتند از:

کارتریج های طراحی در مقایسه با کارتریج های اصلی مقرون به صرفه هستند

استفاده از کارتریج های طراحی می تواند بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه های چاپ باشد. این کارتریج ها هزینه های شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند زیرا جوهر بیشتری نسبت به نمونه اصلی دارند.

کارایی و عملکرد قابل قبول بسته طراحی

تولید جوهر و تونر مورد استفاده در کارتریج طرح برتر آنقدر به کارتریج اصلی نزدیک است که هرگونه تفاوت در کیفیت تصویر را از بین می برد. بنابراین در بیشتر موارد کارتریج طراحی می تواند کیفیت و کارایی مشابه مدل اصلی را به شما بدهد. هزینه پایین و کیفیت چاپ قابل قبول مهم ترین دلایل انتخاب کارتریج های طراح نسبت به کارتریج های اصلی است.

مقایسه کارتریج سازگار با نمونه چاپ اصلی

برخی از کاربران ممکن است نگران خشک شدن جوهر و گرفتگی سر کارتریج چاپ باشند. در کارتریج های اصلی از مواد شیمیایی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می کردند. اما باید بدانید که با این مشکل همچنان می توانید از کارتریج طرح پریمیوم استفاده کنید که برای جلوگیری از این آسیب کافی است هر سه تا چهار بار که از کارتریج طرح استفاده می شود از کارتریج اصلی استفاده کنید.

گارانتی برای سازنده کارتریج وجود دارد

طراحی کارتریج درجه یک احتمال خرابی و نقص بسیار کمی دارد. اما داشتن یک گارانتی معتبر می تواند خیال شما را راحت کند. طرح های پریمیوم کارتریج با گارانتی معتبر به کاربران ارائه می شود و این موضوع یکی از جنبه های مهم آنها محسوب می شود.

اخرین حرف

خرید مقوای طرح درجه یک می تواند جایگزینی بسیار اقتصادی برای محصول اصلی باشد. امیدواریم با مطالعه این مطالب بتوانید کارتریج اصلی و کارتریج طرح را تشخیص دهید و به اهمیت این موضوع پی ببرید. اگر به دنبال خرید کارتریج های با کیفیت بالا با گارانتی مناسب هستید، حتما به سایت فروشگاه آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.

مراجعه به ادامه مطلب: تفاوت کارتریج طرح و کارتریج اصل