مشاغل گوینده رادیو نسبت به مشاغل دیگر مزایایی دارند. در این مقاله به این می پردازیم که چرا صحبت کردن یک تجارت خوب است. با علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

سرمایه اولیه کم، مواد اولیه صفر!

اگر می خواهید یک مغازه یا کارگاه تولیدی ساده در جایی از شهر خود اجاره کنید و در آنجا کسب و کار راه اندازی کنید، هزینه ها چقدر است؟ اجاره مکان، خرید تجهیزات، خرید مواد اولیه یا کالا، استخدام فروشنده و بسیاری موارد دیگر.

یا رانندگی بلد هستید و می خواهید در یک تاکسی اینترنتی مانند اسنپ کار کنید. حداقل چیزی که نیاز دارید یک ماشین (حداقل یک پراید) است الان پراید کارکرده چند است؟

برای این هزینه ها چقدر سرمایه نیاز دارید؟ شماره ای که به ذهنم رسید را به خاطر بسپارید. حالا با این اعدادی که به شما می گویم مقایسه کنید.

برای تبدیل شدن به یک سخنران، به سربار نیاز دارید. اول، هزینه تحصیل، جایی که می توانید با گذراندن یک یا دو دوره جامع آموزش گفتار (هزینه یک، دو یا سه میلیون) تحصیلات کافی برای کسب درآمد کسب کنید. دوم، هزینه های تبلیغات (اجاره) استودیو یا خرید تجهیزات. استودیوهای پوستر هزینه زیادی ندارند. برای یک استودیو خوب، هر ساعت حدود 70 تا 100 هزار است. اگر می خواهید تجهیزات را بخرید، می توانید برای خود یک استودیوی خانگی با کیفیت تجاری با ده تا پانزده میلیون میز بسازید.


برای شروع آموزش آنلاین گویندگی زهرا شیراحمدی نیازی به استودیو خانگی ندارید و می توانید از استودیو برای کارهای تجاری استفاده کنید. مواد اولیه این کار چیست؟ صدای شما!

پس سرمایه اولیه شما دو تا سه میلیون تومان است، هزینه تحصیل و بس!

حالا این هزینه حداقل دو سه میلیونی را با هزینه راه اندازی مغازه یا کارگاه تولیدی مقایسه کنید... معلوم شد اعلام شغل واقعا موثر است!

بهره وری و حقوق بالا

اگر شغلی پیدا کنید حقوق شما ساعتی پانزده تا بیست هزار تومان می شود. اما آیا می دانید حقوق یک گوینده چقدر است؟

به سخنرانان روزانه پرداخت نمی شود، اما معمولاً به ازای هر پروژه صورتحساب می گیرند و بسته به نوع پروژه، مبلغ یکجا دریافت می کنید.

هزینه انجام کار برای نیم دقیقه تیزر از دویست تومان شروع می شود و تا یک میلیون تومان می رسد! شاید از خود پرسیده باشید که چه کسی حاضر است میلیون ها تومان برای سی ثانیه صدا خرج کند؟ پاسخ شما برندهای معروف، شرکت های بزرگ، ادارات دولتی و غیره است، کیفیت کار برای آنها بسیار مهم است به خصوص شهرت و حاضرند پول بیشتری را برای انجام کار خاص خرج کنند.

دستمزد این کار، به عبارت دیگر، بالاست. به عبارت دیگر، اگر در کار مهارت داشته باشید، برای انجام کار کمتر دستمزد زیادی دریافت خواهید کرد. اما این را به شما بگویم که هیچکس با شروع کار یک تیزر دو میلیون تومانی نمی دهد. ترفیع در این رشته نیازمند تلاش زیادی است اما باید بدانید که حداقل دستمزد و حقوق بالاتر از سایر مشاغل است.

کار دوم عالی

اگر صحبت کردن را به عنوان یک کار نیمه وقت در نظر می گیرید، باید چندین ساعت در روز را صرف کنید. بازاریابی، مذاکره، مذاکره و اجرا بیش از دو ساعت در روز طول نمی کشد (مگر اینکه پروژه بزرگی داشته باشید). برای بسیاری از دوستان من، گویندگی شغل دوم است و از آن درآمد خوبی کسب می کنند. برخی از دوستان به آن جریان ظریف می گویند. اما اگر در صحبت کردن مهارت دارید و با تکنیک های بازاریابی آشنا هستید، درآمد حاصل از این شغل می تواند بیشتر از شغل واقعی شما باشد.

کار سرگرم کننده

نمی‌دانم چند نفر از شما لذت نشستن پشت میکروفون را تجربه کرده‌اید، اما هر وقت پشت میکروفون می‌نشینم، کاری را انجام می‌دهم که بیشتر از همه در دنیا از آن لذت می‌برم و آن را با هیچ چیز در دنیا عوض نمی‌کنم. البته این نه تنها احساس من، بلکه احساس بسیاری از همکارانم است. امیدوارم هر چه زودتر این شادی را تجربه کنید.

موقعیت اجتماعی

نگاه اکثریت جامعه به ما مثبت است. جامعه ما سخنرانان را افرادی محترم، هنرمند و خوش صدای می داند و آنها را فرهنگی می داند. در بسیاری از مواقع که مردم از من در مورد کارم پرسیده‌اند و من پاسخ داده‌ام، بعد از آن دیده‌ام که با احترام بیشتری نسبت به ابتدای گفتگو با من برخورد می‌کنند.