بهتر است کسانی که در برقراری روابط اجتماعی مشکل دارند اما سایر علائم اختلال طیف اوتیسم را از خود نشان نمی­دهند به معیارهای اختلال تعامل اجتماعی (پراگماتیک) مراجعه کنند. به طور کلی در رفتار کودکان بیش فعال تحرک زیاد، ناتوانی در توجه و تمرکز، بروز رفتار های تکانشی مشهود است و لازم به تذکر است که تمامی کودکان همه علائم را نشان نمی دهند. افراد مبتلا به ناتوانی عقلانی که مهارتهای زبان یا نمادی را پرورش ندادهاند نیز چالشی را برای تشخیص افتراقی ایجاد میکنند، زیرا رفتار تکراری اغلب در این افراد نیز روی میدهد. به طور مثال زمانی که کودک بیش فعال در کلاس درس حضور دارد بهتر است برای جلوگیری از حواس پرتی، در جایی نزدیک معلم قرار گیرد. هنوز هم این باور وجود دارد که اوتیسم در اثر استفاده از واکسن حاوی جیوه نیز ممکن روانشناس در تهران است رخ دهد. اگرچه آنها برخی از شباهت ها را دارند ، اما هنوز هم دو مشکل مجزا هستند. هنگامی که یک کودک مدرسه ای نمی تواند در مدرسه و یا بر روی کارهایش تمرکز کند ، والدین ممکن است فکر کنند که کودک آنها دارای اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است.

روش تحلیل رفتار کاربردی (ABA) روی تقویت رفتارهای خاصی مانند تعامل، بهداشت و توانایی انجام وظایف خانگی یا شغلی و به حداقل رساندن رفتار منفی مانند خودآزاری تمرکز دارد. دختر 15 ماه ای دارم که علایمی داره که منو نگران کرده البته من شخصا وسواسم رو موضوعات مختلف زیاد، لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید، دخت من بسیار شیطون به گونه ای که اصلا یک دقیقه یک جا بند نمیشه، علایم ابتدایی اوتیسم تا کنون نشون نداده، اما مواردی همچون شیطنت زیاد، یا بعضی وقتا تیک شونشو بالا میندازه یا موقع خواب که شبا میشه سرش آروم روی تشک میزنه ، اما بسیار مهربونه به گونه ای که باوجود اینکه 15 ماه داره اگه اخم بهش کنم میاد بوسم میکنه، ویا هرجا بخواهد بره که نتونه میاد میگه بابا بغل و با اشاره به اون چیز منو اونجا هدایت میکنه، اسم عروسکاشو میدونه و وقتی میگم برو فلان عروسک بیار میاره، یا وقتی از بیرون میام میره لبسامو میاره، یا قایم موشک بازی دوست داره و میره قایم میشه و دالی بازی انجام میده، وقتی بهش میگم دست بزن یا بای بای کن انجام میده، با فراد دیگر زود گرم میگره، کلمات زیادی نسبتا میگه مثل بغل، بابا، مامانو ، نیننی، جیش، …

برخی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، وضعیت ثابت یا واپس روی رشد را همراه با تباهی تدریجی یا نسبتاض سریع در رفتارهای اجتماعی یا استفاده از زبان، اغلب در طول ۲ سال اول زندگی، تجربه میکنند. نوع ۳: به این نوع بیش فعالی ترکیبی نیز می گویند به دلیل اینکه کودکان مبتلا دارای ترکیبی از علائم گروه های قبل همچون پر تحرکی و ضعف در توجه و تمرکز هستند. به گفته کارشناسان کودکان مبتلا به بیش فعالی در بخش هایی از مغز که مرتبط با توجه و تمرکز هستند دچار آسیب جزئی شده اند که زمینه ساز بروز علائم و رفتار های خاص شده است. طراحی شده است که بین شش ماه تا دو سال سپری شود. در یک بررسی در سال 2014 در مطالعاتی که به بررسی همزمانی ADHD و اختلال طیف اتیسم پرداخته شده است ، محققان دریافتند که بین 30 تا 50 درصد از افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم علائم ADHD را نیز دارند.

تقریباً 9/4 درصد کودکان ایالات متحده در سنین 2 تا 17 سال مبتلا به ADHD تشخیص داده می شوند. این نمودارها می توانند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کنند تا رشد کودکان مبتلا به سندرم داون را کنترل کرده و ارزیابی کنند که یک کودک مبتلا به سندرم داون در مقایسه با همسالان مبتلا به سندرم داون چگونه رشد می کند. معمولا اغلب مبتلایان تا قبل از ۷ سالگی شناسایی می شوند، اگرچه حضور در محیط آموزشی روند تشخیص سرعت می بخشد به طوری که به گفته معلمان و اولیا مدارس، کودکان مبتلا اغلب با رفتار های نامناسب سبب بر هم زدن نظم کلاس می شوند و سایر هم سن و سالان از دوستی با این گروه افراد می پرهیزند که خود زمینه ساز مشکلات بعدی مبتلایان به بیش فعالی می شود. همانطور که گفته شد در تشخیص درست این اختلال، ملاک ارزیابی علائم و نشانه های رفتاری توسط متخصص درمانگر است و خانواده ها بهتر است قبل از هر گونه پیش داوری نظر این افراد متخصص را جویا شوند. یک مطالعه یک ژن نادر را شناسایی کرد که ممکن است با هر دو بیماری مرتبط باشد. هر دو مشکل ممکن است با ژنتیک مرتبط باشند. افراد مبتلا به ASD ممکن است مشکلی در صحبت کردن با شما داشته باشند یا ممکن است در هنگام صحبت کردن با شما تماس چشمی برقرار نکنند.